Поради батькам п'ятикласників

Процес переходу дитини від молодшої школи до середньої завжди вимагає особливої уваги зі сторони батьків, тому що дитина вимушена підлаштуватися під нові обставини освітнього середовища. Це викликає у кожної дитини  емоційну напругу, проте сформованість самостійності, відповідальності, впевненості, мотивація на успіх, розвинені комунікативні вміння є ресурсом для успішної адаптації. Що ж змінилося у житті школяра при переході у п’ятий клас?

  • Новий класний керівник і вимоги до класного колективу (ризик непорозуміння)
  • Діти з найстарших у початковій школі змінили статус на молодших у середній (ризик конфліктів, почуття незахищеності)
  • Значно зростає кількість предметів і вчителів, кожен з яких має власний педагогічний стиль роботи (ризик зниження успішності, відчуття виснаженості)
  • Діти «подорожують» по школі, яка більша і складніша, ніж молодша (ризик виникнення відчуття дезорієнтації)
  • Батьки не можуть підтримувати якісний зв'язок з усіма без виключення вчителями, як це було у початковій школі (ризик непорозуміння)

Об'єктивних причин, пояснюючих емоційну напругу кожного п’ятикласника достатньо для того, щоб усвідомити, що дитина дійсно у цей період потребує підтримки батьків. Ситуація ускладнюється, якщо:

  • дитина неуспішно вчилася у початковій школі
  • дитина має не розвинені комунікативні навички, замкнена, важко запам’ятовує та має нестійку увагу
  • дитина має нерозвинений вольовий компонент особистості, не звикла працювати, долаючи складності, для досягнення мети
  • дитина зростає у складних життєвих обставинах

Тож , шановні батьки, давайте допоможемо нашому школяру адаптуватися до нових умов успішно.

 

Стосується кожного

Свідомі батьки повинні розуміти, що п’ятий клас – це, без перебільшення, початок нового періоду у житті дитини. Крім змін у оточуючому середовищі, дитина входить у наступну психологічну кризу, і провідною діяльністю стає не навчання, як це було у початковій школі, а спілкування. Навчання поступово перейде на другий план, проте якщо навчання у початковій школі сформувало мотивацію, стійку позицію школяра, достатні знання з основних предметів, то і у подальшому між часом, витраченим на спілкування, Ваша дитина знаходитиме час для успішного навчання. Завдання батьків підтримувати авторитет школи і навчання, вчити правильно розподіляти час (відпочинок, виконання домашніх завдань, спілкування, читання додаткової літератури), аналізувати інформацію, виділяючи головне.

Гормональні зміни провокують схильність до занадто емоційних реакцій, які виснажують нервову систему. Завдання батьків дбати про емоційну атмосферу у родині, спілкуватися спокійно і врівноважено у присутності дитини, ні в якому разі не застосовувати насилля, адже дитина досі вчиться на прикладі найближчих людей.

Молодші підлітка завжди активні, вони знайдуть можливість спробувати себе у різних видах діяльності, можуть з'явитися нові захоплення та інтереси. Завдання батьків контролювати оточення та коло спілкування дитини, проводити бесіди про можливі наслідки різного роду занять, і негативні, і позитивні, свідомо спрямовуючи дитини до корисної для неї діяльності.

Кількість вчителів, з якими потрібно спілкуватися Вашій дитині, зросла у рази. Завдання батьків допомогти запам'ятати вчителів, переконувати, що кожен вчитель без виключення мріє про його успіх, за потреби встановити зв'язок з вчителями – предметниками.

Особливі риси характеру (імпульсивність, замкненість і т.д.), захворювання можуть ускладнювати процес адаптації, тому, якщо Вашій дитині це властиво, завдання батьків повідомити нового класного керівника.

 

Варто зауважити, що практика роботи з п’ятикласниками показує: нестабільність в успішності навчання, особливо у першому півріччі п’ятого класу, є абсолютно нормальним явищем. Тож якщо, шановні батьки, Ви це спостерігаєте, не панікуйте. Якщо ви помітили, що успішність навчання суттєво знизилася, і у другому півріччі Ваша дитина має оцінки нижчого рівня у порівнянні з оцінками початкової школи, демонструє хронічне небажання навчатися, знайдіть час проаналізувати та відшукати причини. Найпоширеніші причини цього можуть бути у :

  • панічному страху невдачі
  • об’єктивних труднощах
  • бажанні привернути до себе увагу

Кожного року з п’ятикласниками проводиться ґрунтовне комплексне психологічне дослідження, яке дозволяє зрозуміти труднощі дитини краще, допомогти їх подолати, відшукати сильні сторони особистості, щоб з опорою на них адаптуватися до нових умов. Батьки наших п’ятикласників дізнаються результати такого дослідження у консультації з психологом. З дітьми проводяться групові та індивідуальні заняття.  Але які б не були причини труднощів, що виникають у навчанні, батьківська підтримка – найкраща допомога.

Говоріть з дитиною про її проблеми, звертайте увагу на її можливості подолати усі труднощі, перші півроку навчання у п’ятому класі знаходьте час переглянути щоденник, реагуйте на записи вчителів, при потребі допомагайте проаналізувати домашнє завдання,  хваліть дитину за прояви самостійності, активності, моральності, мотивацію. Навчання не завжди цікаве, але завжди корисне, бо тренує волю та розвиває мозок. Якщо Ваші дії не мають результативності і Ви і надалі спостерігаєте зниження успішності, зверніться до психолога.

Пам'ятайте, навчання у п’ятому класі формує ставлення до навчання на наступні роки!

 

  1. Власним прикладом, цікавими розповідями про своє шкільне життя, надихніть дитину на розповіді про школу. Кожного дня протягом десяти хвилин щонайменше уважно та з цікавістю слухайте, що розповідає Ваша дитина, запам’ятовуйте імена, намагайтеся аналізувати ситуації.
  2. Встановіть контакт з класним керівником, щонайменше раз на два місяці телефонуйте та цікавтесь успіхами Вашої дитини у навчанні та спілкуванні з однокласниками, прислухайтесь до порад. При виникненні розбіжностей, завжди намагайтеся вирішити їх мирним шляхом, тому що кожен вчитель зацікавлений в успіху Вашої дитини і бажає їй добра. Труднощі, які виникають, можуть бути провісником ризиків соціалізації.
  3. Сформуйте у себе переконання, що Ваша дитина вчиться в одній з кращих шкіл міста і отримує гарну освіту. Це складна і виснажлива роботу, яка обов’язково матиме позитивний результат, який не завжди пов'язаний корелює з оцінками. Тому не пов'язуйте сімейну систему заохочень та покарань з оцінками. Недостатньо висока оцінка це вже привід дитині напружитися, а емоційний стрес, влаштований вдома , тільки ускладнить процес.
  4. Якщо Ваша дитина звертається з проханням допомогти виконати домашнє завдання або відвідувати репетитора для покращення знань з предметів – відгукніться позитивно. Допоможіть з уроками, знайдіть кращого репетитора, дитина розвіє свої сумніви у своїх здібностях, стане більш впевненою, закріпить переконання, що батьки розуміють і завжди готоі прийти на допомогу.
  5. Допоможіть дитині відчути інтерес до того, про що вона дізнається у школі.
  6. У той час, коли у житті дитини стільки змін, особливі зусилля спрямуйте на те, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу вдома. Дитина з задоволенням відновлюватиметься у цій тихій гавані.

                          

На сайті 4 гостя та 0 користувачів

© 2021 Херсонська спеціалізована школа І - ІІІ ступенів №31.
Designed By GLORY